Wednesday, September 12, 2012

Drama king

rasanya utk tahun 2012 ini cma dlm 7 kali saja aku post entry blog..mgkin sbb aku rasa dah boring dgn blog aku ni..jadi aku utamakan utk update fullmusik saja..tpi tiba2 tadi rasa syg pula tgglkan blog ini mcm ni..maka,terupdate lah ia..:P..aku rasa penat pula nak share artikel atau info yg di copas(copy paste) dri blog lain byk2..nnti kena maki susah juga..mueheh

Aku secara officialnya tlh cari penganggur hampir 4 bulan..dgn erti kata lain, aku sudah 4 bulan la di rumah ( you dont say!) ..Tpi sejak aku di rumah, tabiat aku di asrama dan di rmh sewa masih tak berubah, iaitu aku langsung tak tgk tv. ada la kadang2 aku tgk..itu pun cma tgk channel TLC,HBO dan discovery.. Skrg ni byk bilang yg famous drama adam hawa.. tp aku ni sudah jarang tgk drama/sinetron ni..rasanya hmpir 5 thun aku tak jebakkan diri utk tgk drama..sudah tgk susah oo mau brenti walaupun mnyakitkan hati sja crita tu..

OK, byk juga pendahuluan aku kan, kalo exam spm boleh la dpt mrkah penuh utk pendahuluan karangan.. so entry ni aku mau crita Tv series/drama/sinetron yg aku sgt minat dan sinetron yg  telah berjaya buat aku bersumpah utk tidak menjebakkan diri utk tgk sinetron atau drama yg bersiri..Dulu aku sgt minat tgk telenovela dan kalo yg pernh tgk..mgkin ini akan mengambalikan nostalgia..


1. ROSALINDA

siapa pernh tgk telenovelas ni? rasanya ramai yg pernh tgk.tak silap aku tahun 2003-2004 mcm tu..sudah lama rasanya..kan dlu ada tv 3 ada musimnya..kalo thun tu popular crita dri spanish/mexico/spanyol , abis berderet telenovela bersusun.. Crita ni aku rasa sangat best..tak la mengarut dan menyakitkan hati sangat.dan yg penting..LOGIK..tak la org yg dah mati boleh hidup smula, tertukar anak dan ada ibu peri sgala



2. Yo SOY Betty la Fea


Aku rasa ini adalah original version untuk UGLY BETTY dan juga tv series yg lain yg masih mengunakan konsep prempuan mula2 cantik dan akhirnya bertukar cantik. Aku dah tgk byk versi ..dan rasanya Yo soy betty la fea msih mnjdi nombor 1 buat aku..

3.Sanay wala nang wakas


Seperti yg aku ckp dlu, tv series ni mmg ikut musim..so pada tahun 2006 kalo tak silap, popular drama dari philipine.. dan aku rasa sanay wala nang wakas ni adalah wajib di tngok setiap hari..dan wajib tgk ulangannya pada sebelah malam..amboii..haha..



Dan byk lgi yang msih boleh di trima..tidak di lupakan juga dari THAILAND..bgus2 juga..tpi aku lupa tajuknya..




OK SKRG NI ADALAH SALAH SATU SINETRON YG BUAT AKU BRSUMPAH TAK AKAN TGK SINETRON/TVSERIES/DRAMA OR WHATEVER


1.Bawang putih bawang merah



Sinetron ini bnr2 mnyakitkan hati..dgn episodnya yg smpai 200 ++..dgn ceritanya org mati boleh hidup smula, ada ibu peri, termengandung, lemah nak mampos dan akhirnya cma mimpi..serius? wtf? tpi aku dlm sakit2 hati tu..aku tgk juga smpai abis..tpi lepas tu taubat aku..



2.LIOTIN



Ini pun sama.menyakitkan hati saja..tak abis2..ada saja mslh..tak logik lah orang itu kalo ada mslh bertimpa2..tak sudah2


Dan skrg ni NADA CINTA..



Pliss lah..malas mau komen..tpi sumpah sama mcm yg lain



Tapi jgn ada yg salah sangka aku ini benci sinetron..ada satu sinetron dari indonesia yg aku betul2 suka, dan rasanya bgi aku sinetron terbaik yg aku pernh tgk..sinetron itu adalah:



CINTAKU DI RUMAH SUSUN



aku suka sbb crita ini ttg kehidupan org yg tggl di rumah susun / Flat.. byk yg lucu dan rasanya ada moral ataupun nilai yg dpt di tunjukkan..



So kesimpulannya, sini aku buat rumusan utk setiap sinetron/drama..tidak smuanya la sama..tpi KEBANYAKKANYA

Drama melayu - paling byk crita datin2 dan datuk2..berebut harta atau company..dialog msti guna 'I',U' utk kata ganti nama saya/aku. Kemudian adaptasi dri novel dan yang pelakon wajib adalah AARON AZIZ

Sinetron indonesia - Kebanyakkannya hidup sgt complicated, anak tertukar, terbuang, terganti..kemudian pasti ada watak yg jahat..boleh tukar DNA,tukar identiti or yg lain dgn mudah. yang mati boleh hidup smula..trus cinta itu terlampau meleret sgt..terlampau jiwang

Drama philipines - selalu ttg kisah sejati gitu..menunjukkan betapa cintanya kepada seseorang yang tidak akan dpt di pisahkan walau apa pun.

Telenovela  - Ni aku rasa mereka mgkin byk variasi dri yang lain, kadang2 tak dpt di agak atau di ramalkan ending critanya..tpi sllunya juga psti org kaya jatuh cinta dgn org miskin..trus di halang kluarga..

Drama Thailand - Selalunya mereka suka buat drama high school gitu..crita anak2 skolah yg bercinta di skolah


BTW tak smua la yg sprti aku katakan di atas..tpi yg aku sllu tgk mmg mcm tu..dan byk lgi yg berkualiti..kalo ada yg tak stuju, itu pndapat aku..kalo tak puas hati..buat post sinetron sndiri..muehehe..

0 comments: